Συντάκτης: Ιωάννης ο Οινόφιλος
Φωτογραφία: Μόνικα Κρητικού

ΔΙΚΤΥΟ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΟΙΝΟΞΕΝΕΙΑ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ

Όραμα και δράσεις για την αειφόρο ανάπτυξη της περιοχής
Συνέντευξη της Σωσάννας Κατσικώστα.

Η ισχύς εν τη ενώσει, προτρέπει το αρχαίο ρητό με την αέναη αξία και οινοποιοί, επαγγελματίες της εστίασης και του τουρισμού, επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα της Αιγιάλειας και των Καλαβρύτων ενώνουν τις δυνάμεις τους για ένα κοινό σκοπό. Την αειφόρο ανάπτυξη του πανέμορφου τόπου τους, μέσα από την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της περιοχής και είναι πολλά αυτά τα πλεονεκτήματα, αδικαιολόγητα δε υποβαθμισμένα. Η αδικία αυτή πρέπει να αρθεί και όλοι όσοι συμμετέχουν στην κοινή αυτή προσπάθεια, τη φιλόδοξη και οραματική, υπό ένα διαδραστικό όργανο που τους ενώνει στον κοινό σκοπό, το Δίκτυο Ποιότητας Οινοξένεια Αιγιάλειας και Καλαβρύτων, είναι αποφασισμένοι να φέρουν εις πέρας τον στόχο τους!

Τις λεπτομέρειες, τη φιλοσοφία και τις δράσεις του Δικτύου ξεδιπλώνει με σαφήνεια η πρόεδρός του, η κυρία Σωσάννα Κατσικώστα, μια γυναίκα γνήσιο τέκνο της Αιγιάλειας και δυναμική προσωπικότητα στο χώρο του κρασιού, με όραμα, σχέδια και στρατηγικές για το οινοποιείο της αφενός, την Αχαιών Οινοποιητική, αλλά και ευρύτερα για τον χώρο του κρασιού και για την Αιγιάλεια. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι την επέλεξαν όλα τα μέλη του Δικτύου να αναλάβει την προεδρία του. Όπως μας διδάσκει και η Κοινωνική Ψυχολογία, όταν μια ομάδα ανθρώπων επιλέγει ένα πρόσωπο να την εκπροσωπήσει στον χώρο της, κατά κανόνα το πρόσωπο αυτό είναι ικανό για να το πράξει.


Κυρία Κατσικώστα θα ήθελα να μιλήσουμε λίγο για το Δίκτυο Ποιότητας Οινοξένεια Αιγιάλειας και Καλαβρύτων του οποίου ανακοινώθηκε και επισήμως η δημιουργία και στο οποίο εκλεγήκατε πρόεδρος. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η ίδρυση του Δικτύου ανακοινώθηκε μεν τώρα, αλλά αν δεν κάνω λάθος η ίδρυσή του χρονολογείται ουσιαστικά λίγο παλαιότερα. Μπορείτε να μας πείτε πότε γεννήθηκε η ιδέα για τη δημιουργία του και ποιος ήταν ο εμπνευστής του;

Το Δίκτυο Οινοξένεια υπήρξε καινοτόμος προσπάθεια από το 2013 που δημιουργήθηκε και λειτουργούσε άτυπα, ενώ πήρε νομική μορφή το 2019. Πρόκειται για ένα μη κερδοσκοπικό σωματείο με έδρα τον Δήμο Αιγιάλειας. Εμπνευστής του είναι ο οραματιστής οινοποιός κ. Άγγελος Ρούβαλης.

Ποιος είναι ο σκοπός της δημιουργίας του Δικτύου και ποιοι οι στόχοι του;

Ο σκοπός του Δικτύου είναι η αειφόρος ανάπτυξη της περιοχής Αιγιάλειας και Καλαβρύτων μέσα από τη διαδραστική σχέση μεταξύ οινοποιείων και τουριστικού δυναμικού της περιοχής. Στόχος μας είναι η ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της περιοχής και συγκεκριμένα εξειδικεύεται αυτός ο στόχος ως εξής:

  • Δημιουργία εικόνας αξίας και μοναδικότητας των Τοπίων (μοναδικών αμπελουργικών τοπίων της Αιγιάλειας και των ζωνών Natura) και των προϊόντων ποιότητας που παράγονται εδώ.
  • Αναβάθμιση οινικής παιδείας και εμπειρίας.
  • Καλλιέργεια του αισθήματος φιλοξενίας στους κατοίκους της περιοχής.
  • Προσφορά ποιοτικών υπηρεσιών στους επισκέπτες.

Ποια είναι τα άμεσα σχέδιά σας και πού εστιάζεται η φιλοσοφία σας;

Το Δίκτυο δραστηριοποιείται βάσει του στρατηγικού του σχεδιασμού και βάσει αυτού οι επόμενες κινήσεις μας είναι η αναζήτηση οικονομικών πόρων και χορηγιών καθώς αναμένουμε και την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αιγιαλείας για το θέμα της συνδιοργάνωσης του φεστιβάλ Οινοξένεια 2022.

Η φιλοσοφία μας βασίζεται στο ότι τα προϊόντα ποιότητας της ελληνικής γης, η τοπική γαστρονομία, ο πολιτισμός και η φιλοξενία μπορούν να αποτελέσουν ένα ενιαίο σύνθετο « προϊόν » της χώρας μας, ζητούμενο από τον σύγχρονο ταξιδευτή, που αφ’ ενός θα συμβάλλει στην ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού στην χώρα μας και αφ’ ετέρου θα καταστήσει βιώσιμη την ελληνική γεωργία και θα τονώσει την τοπική οικονομία.

Τα Οινοξένεια αυτονόητη πτυχή του Δικτύου.

Συμπεριλάβατε στον τίτλο του Δικτύου τον όρο Οινοξένεια. Έχετε έλθει σε συνεννόηση με τη ΔΗΚΕΠΑ γι’ αυτό το θέμα ή θα τη βρείτε απέναντί σας; Πώς σκοπεύετε να χειριστείτε σε μια τέτοια περίπτωση το θέμα;

Δεν θα μπορούσαμε να μην συμπεριλάβουμε στον τίτλο μας τον όρο Οινοξένεια. Όπως ήδη ανέφερα, η ιδέα γεννήθηκε ως συνέχεια των οίνων εξαιρετικής ποιότητας που παράγονται τις τελευταίες δεκαετίες στην Αιγιάλεια. Ο οίνος είναι ο κύριος οργανωτής της γαστρονομικής εμπειρίας, αλλά και το κύριο προϊόν ποιότητας της περιοχής, με πλούσια ιστορική και πολιτιστική διάσταση. Έτσι συνδέθηκε ο οίνος με την έννοια της φιλοξενίας για να προσδώσουν μια ιδιαίτερη ταυτότητα στην περιοχή και να την αναδείξουν ως προορισμό.

Η ΔΗΚΕΠΑ έχει κατοχυρώσει τη λέξη «Οινοξένεια» για τη Γιορτή που λαμβάνει χώρα το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου. Το Δίκτυο Ποιότητας Οινοξένεια, δεν οργανώνει-συμμετέχει μόνο σε αυτές τις εκδηλώσεις, αλλά δραστηριοποιείται όλο τον χρόνο.

Στο Δίκτυο συμμετέχουν, όπως ανακοινώσατε, 50 μέλη. Μπορείτε να μας πείτε ποια ακριβώς είναι η σύνθεσή τους και με ποια κριτήρια προκρίθηκαν; Ποιες είναι οι υποχρεώσεις τους; Προβλέπεται στο μέλλον να αυξηθούν ή υπάρχει συγκεκριμένος περιορισμός ως προς τον αριθμό τους;

Από τα 50 μέλη του Δικτύου, 10 είναι τα οινοποιεία της περιοχής που πρωτοστατούν στις δράσεις του Δικτύου, 20 είναι τα συμμετέχοντα σημεία εστίασης, 10 οι ξενώνες και 10 διάφορες άλλες επιχειρήσεις ή φυσικά πρόσωπα. Από το σύνολο των μελών, δέκα δραστηριοποιούνται στα Καλάβρυτα και τα υπόλοιπα στην Αιγιάλεια. Όλα τα μέλη εκπληρώνουν τα κριτήρια ποιότητας που έχει θέσει το καταστατικό του Δικτύου.

Δεν υπάρχει περιορισμός ως προς τον αριθμό των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στο Δίκτυο. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εφαρμογή και η τήρηση των κριτηρίων ποιότητας καθώς και η αυτοδέσμευση για αλληλεγγύη και ευγενή άμιλλα μεταξύ των μελών του, ώστε να διασφαλίζεται τόσο η καλή εικόνα του Δικτύου όσο και ο επισκέπτης που μας εμπιστεύεται.

Πολλές και ποικίλες οι δράσεις.

Στην παρουσίαση του Δικτύου που κάνατε στο «Πολύκεντρο» Συνεδριακό Κέντρο στη Μυρτιά του Αιγίου υπογραμμίστηκε από όλους τους παρευρισκόμενους η ανάγκη για ηθική αλλά και οικονομική στήριξη του Δικτύου έτσι ώστε αυτό να αποτελέσει μοχλό της οικονομικής ανάκαμψης της περιοχής. Ένας πραγματικά φιλόδοξος και μεγαλόπνοος στόχος, ο οποίος όμως δημιουργεί και πολλές υποχρεώσεις. Ποιες είναι οι δράσεις στις οποίες θα προβείτε προκειμένου να υλοποιηθεί ο φιλόδοξος αυτός στόχος;

Το Δίκτυο έχει καταλήξει, με τη σύμφωνη γνώμη όλων των μελών του, σε μια σειρά από δράσεις οι οποίες θα ξετυλιχθούν σταδιακά σε βάθος χρόνου με σκοπό να υλοποιηθεί ο φιλόδοξος, όπως σωστά τον λέτε, στόχος που είναι η οικονομική ανάκαμψη της περιοχής μέσα από την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της.

Ειδικότερα, οι δράσεις περιλαμβάνουν τη διοργάνωση γευσιγνωσιών, γευστικών διαγωνισμών οίνων και τροφίμων, σεμιναρίων γεύσης, εστίασης και φιλοξενίας, την πραγματοποίηση ταξιδιών εμπειρίας σε γαστρονομικούς και οινικούς προορισμούς, την επιμόρφωση των επαγγελματιών της εστίασης, της φιλοξενίας, αλλά και άλλων επιχειρήσεων και μεταποιητικών μονάδων, καθώς και του προσωπικού τους.

Παράλληλα στοχεύουμε στην αναβίωση, βελτίωση και ανάδειξη των τοπικών εθίμων, στην ανάδειξη μονοπατιών στα αμπελουργικά τοπία και διαδρομών πολιτισμού και ιστορίας στην ευρύτερη περιοχή.

Όσον αφορά τα μονοπάτια των αμπελουργικών τοπίων, το βάρος θα δοθεί σ’ αυτά που θα δίνουν τη δυνατότητα περιπάτων και πεζοπορίας μέσα σε αμπελώνες και αμπελουργικά τοπία όπως στα οροπέδια Μαμουσιάς και Πυργάκι, στη διαδρομή Λάκκας-Μυρόβρυσης, Κουνινάς-Παρασκευής κ.ά. Φυσικά θα πρέπει να σηματοδοτηθούν με μόνιμες πινακίδες που θα παρέχουν γεωλογικές και αμπελουργικές πληροφορίες σε κατάλληλα σημεία θέας εντυπωσιακά για τον επισκέπτη. Ακόμη θα προβάλλουμε και προτείνουμε στον επισκέπτη 10 διαδρομές ως Δρόμους του κρασιού, με βάση την ύπαρξη οινοποιείων, σημείων εστίασης και φιλοξενίας Οινοξένεια και την ύπαρξη μοναδικών αμπελουργικών τοπίων.

Στις δράσεις μας θα προβλέπεται η δημιουργία χάρτη και ηλεκτρονικού προγράμματος για κινητά που θα περιέχει πληροφορίες και θέσεις για τα σημεία Οινοξένεια. Το Δίκτυο είναι ένας “σύγχρονος δρόμος κυκλοφορίας” του σύγχρονου τουρίστα- επισκέπτη που αναζητά τα δικά του, ξεχωριστά ενδιαφέροντα όταν επισκέπτεται μια ευρύτερη περιοχή. Ο χάρτης θα σημειώνει όλα τα σημεία Οινοξένεια καθώς και εκείνα τα σημεία πολιτιστικού, φυσιολατρικού, ιστορικού και θρησκευτικού ενδιαφέροντος που προτείνει το Δίκτυο.

Με δεδομένο ότι ο ταξιδιώτης θα πρέπει να έχει εύκολη πρόσβαση στην πληροφορία για την περιοχή και τα Οινοξένεια, το σημείο info πρέπει να είναι φιλικό και καλά οργανωμένο με έντυπο και οπτικό υλικό άριστης ποιότητας που να καθηλώνει τον επισκέπτη. Θέλουμε να λειτουργήσουμε τρία τέτοια σημεία σε Αίγιο, Καλάβρυτα και Ακράτα και ει δυνατόν σε κεντρικά εμβληματικά κτήρια που θα σηματοδοτούν το σεβασμό της περιοχής για τον επισκέπτη. Προτείνεται να συλλειτουργούν με τα γραφεία του Δικτύου. Επίσης πρέπει να Αξιοποιηθούν τα ΣΕΑ της Ολυμπίας Οδού, οι σταθμοί του τρένου, τα σημεία εισόδου και εξόδου των πόλεων με υλικό ενημέρωσης (banners,χάρτες κ.ά.). Πέραν των παραπάνω, προβλέπεται:

  • Η σταθερή παρουσία του Δικτύου στα ΜΜΕ, στα δίκτυα και μπλογκ με τουριστικό, γαστρονομικό και οινικό περιεχόμενο.
  • Η επέκταση των δράσεων εκτός Αιγιάλειας και Καλαβρύτων, όπως στην Αθήνα αλλά και αλλού με την ευκαιρία εκθέσεων, συνεδρίων ή άλλων παρεμφερών γεγονότων.
  • Η δημιουργία ειδικότερων events, αναφέρω ενδεικτικά «Λευκές και Κόκκινες Νύχτες», «Χιονισμένα Κρασιά», «Ανοιχτά Winebars», συμπόσια κ.λπ.
  • Η δημιουργία δράσεων σε συνεργασία με άλλους θεσμούς όπως οι εκδηλώσεις «Πριμαρόλια», «Εν συρμώ», το χιονοδρομικό στα Καλάβρυτα, το Πάρκο των Χριστουγέννων στο Αίγιο κ.ά.
  • Διακρατικές δράσεις με τη Μεγάλη Ελλάδα στην Ιταλία, κατ’ εξοχήν οινοπαραγωγή περιοχή.
  • Η αξιοποίηση άλλων σχεδίων διατοπικών συνεργασιών, όπως για παράδειγμα οι «Δρόμοι του Κρασιού της Πελοποννήσου», καθώς και επιχειρησιακών σχεδίων όπως το «Καλάθι προϊόντων ΠΔΕ».
  • Η έκδοση freepress του Δικτύου με πολλές ειδήσεις και πληροφορίες που θα εξασφαλίζει μια πολυεπίπεδη ενημέρωση και επιμόρφωση των αναγνωστών για τα θέματα που ενδιαφέρουν το Δίκτυο, ενώ θα καλλιεργεί αποκλειστικά την κουλτούρα ποιότητας υπηρεσιών και φιλοξενίας που θέλουν να προωθήσουν τα Οινοξένεια.
  • Η συνεχής ενημέρωση του δικτυακού τόπου του Δικτύου με πληροφορίες που άπτονται του ενδιαφέροντος Οινοξένεια και ειδήσεις από τα μέλη του Δικτύου.
  • Τέλος, προωθείται και η διοργάνωση μαθημάτων τοπικής κουζίνας από ντόπιους σεφ αλλά και νοικοκυρές της περιοχής, καθώς και η διενέργεια διαγωνισμού μαγειρικής. Η επιτυχία της συγκεκριμένης δράσης εξαρτάται από τη συμμετοχή τοπικών μαγείρων, νοικοκυρών και σπουδαστών του αντίστοιχου ΔΙΕΚ. Ως εκ τούτου προτείνεται κριτική επιτροπή από γνωστούς σεφ που θα λειτουργήσει ως κίνητρο για την προσέλκυση συμμετοχών.

Στόχος είναι και η δημιουργία Χαρτοφυλακίου Γεύσεων Αιγιάλειας και Καλαβρύτων.

Ζητάτε, αν δεν κάνω λάθος, τη συνεργασία της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και φορέων και εταιρειών της περιοχής, πράγμα κατά τη γνώμη μου απαραίτητο για την επιτυχία της κίνησής σας. Νομίζετε ότι υπάρχει αυτό το κλίμα συνεργασίας από την τοπική αυτοδιοίκηση και τους άλλους φορείς των οποίων επιδιώκετε τη συνεργασία;

Ναι, επιθυμούμε την συνεργασία με τους δύο Δήμους Αιγιαλείας και Καλαβρύτων, με τους αντίστοιχους αντιδημάρχους Ανάπτυξης, Πολιτισμού, Τουρισμού, Καθαριότητας και Τεχνικών έργων, με την ΠΔΕ και την Αχαΐα Αναπτυξιακή.

Θεσμοί αντίστοιχοι των Οινοξενείων, που βάζουν σε κινητοποίηση όλη την περιοχή, απαιτούν σταθερές και καινοτόμες οργανωτικές δομές, συνεργασία του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, κουλτούρα διαλόγου από τους συμμετέχοντες, ειδικές γνώσεις σε πολλά επίπεδα. Ένα τέτοιο εγχείρημα αφορά όλη την τοπική κοινωνία και γι’ αυτό προτείνουμε την δημιουργία ενός εννεαμελούς Οργάνου Διεύθυνσης προετοιμασίας και διοργάνωσης του θεσμού που θα αποτελείται από 3 μέλη του Δικτύου Ποιότητας Οινοξένεια, 3μέλη της Δηκεπα και 3 πολίτες.

Έτσι θα διασφαλίζεται η συνέχεια του θεσμού ανεξάρτητα από τις αλλαγές στην Δηκεπα ή στο Δίκτυο και θα συσσωρεύεται εμπειρία στο όργανο στον Δήμο και στην κοινωνία βελτιώνοντας τον θεσμό.

Δει δη χρημάτων και άνευ αυτών ουδέν.

Τίποτε δεν γίνεται χωρίς χρήμα, το γνωρίζετε πολύ καλά. Ποιες είναι οι πηγές άντλησης των απαραίτητων κονδυλίων για το εγχείρημα αυτό, το οποίο εάν επιτύχει θα αλλάξει κυριολεκτικά την εικόνα της Αιγιάλειας και θα την τοποθετήσει στο κάδρο των ανεπτυγμένων οινοτουριστικά και οικονομικά περιοχών, πράγμα το οποίο το χρειάζεται και το αξίζει;

Με την κατάλληλη προετοιμασία αντίστοιχων φακέλων για χρηματοδοτήσεις ή χορηγίες το Δίκτυο θα απευθυνθεί στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, στα αντίστοιχα υπουργεία Πολιτισμού, Αγροτικής Ανάπτυξης, Τουρισμού, στους Δήμους Αιγιαλείας και Καλαβρύτων, στο Επιμελητήριο Αχαΐας, σε ιδρύματα που παρέχουν χορηγίες και σε εταιρείες της περιοχής. Τέλος θα προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε σχετικά ευρωπαϊκά προγράμματα οινοτουρισμού, γαστρονομίας, διαπεριφερειακών δράσεων LEADERκ.α , κυρίως μέσω της Αχαΐα –Αναπτυξιακής ΑΕ, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της τοπικής εταιρείας αξιοποίησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων ERFC.

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ποια είναι όμως η Κα Σωσάννα Κατσικώστα;

Γεννημένη και μεγαλωμένη στο Αίγιο, σπούδασε Οινολογία στη Γαλλία, λαμβάνοντας το Εθνικό Δίπλωμα Οινολογίας από το Πανεπιστήμιο της Τουλούζης και το MasterΝομοθεσίας και Marketing Οίνου από το Πανεπιστήμιο της Ρειμς.

Πριν αναλάβει το οικογενειακό οινοποιείο Αχαιών, εργάστηκε στο ChateauMargaux, και στο ChateauLatourMartillac, στην περιοχή του Μπορντό. Εκπροσωπεί την Πελοπόννησο στην Εθνική Επιτροπή Οινοτουρισμού και είναι μέλος του Συνδέσμου «Ελληνίδες του Κρασιού».

Πρόκειται για μια γυναίκα με έντονη προσωπικότητα και συγχρόνως χαμηλό προφίλ. Είναι αυτό που εγώ ονομάζω ήρεμη δύναμη.

Ευχαριστούμε θερμά το 7 Fashion Café, για τη φιλοξενία

7 Fashion Café: Σύρου 13-15 & Δήλου, Γαλάτσι

Ιnstagram: @57fashiocafe

Facebook: 57 Fashion Cafe